دستگاه چاپ بنر

کاربردهای دستگاه بنر

دستگاه بنر
Rate this post
 

دستگاه بنر

اگر بخواهیم به اسم دستگاه چاپ بنر دقت کنیم، در نگاه اول بنظر می رسد از دستگاه بنر صرفا برای ایجاد تصویر روی بنر استفاده می شود. در واقع بنر یک لایه با جنسی مشتق از پی وی سی است که نمی تواند نور را از خود عبود داده و امروزه برای استفاده های تبلیغاتی و اطلاع رسانی بسیار مورد توجه قرار می گیرد. البته بد نیست بدانید که کاربردهای دستگاه چاپ بنر وسیع تر از اسم آن است. این دستگاه می تواند بر روی ورق های چرم یا فلکسی و استیکر و مش نیز نقش مورد نظر را ایجاد کند.

پرکاربردترین دستگاه بنر

یکی از پرکاربردترین این ورقها،  فلکسی است که جنس و عملکرد آن شبیه بنر است با این تفاوت که بنر شفاف نبوده ولی فلکسی قابلیت عبور نور از خود را دارد. کاربرد فلکسی بجای تابلوهای پلاستیکی قدیمی است و پشت آن برای نمایاندن و روشنایی تصویر، از لامپ های فلوئورسنت (مهتابی) استفاده می شود. نکته قابل توجه اینجاست که معمولا چاپ روی صفحات فلکسی کمی پر رنگ تر از سطوح بنر انجام می شود و مصرف جوهر بالاتری دارد تا هنگام شب و در معرض تابش نور فلوئورسنت، تصویر واضح و با کیفیت بالایی ایجاد گردد. البته به نظر می رسد با وجود دستگاه هایی مثل دستگاه چلنیوم، این نوع تابلو ها رو به فراموشی بروند.

ساختار دستگاه چاپ بنر مشابه دستگاه های چاپ طولی شامل شاسی و بدنه اصلی و غلتک پیشران است. اما در هر دو نوع دستگاه، اصلی ترین و اتفاقا حساس ترین قسمت، هد دستگاه بنر است. نه تنها نصب و راه اندازی هد حساس است بلکه نگهداری از آن نیز نیاز به دانش و تجربه دارد.

برای استفاده کننده از این دستگاه بنر ، کیفیت و سرعت سوژه های اصلی برای تحلیل و انتخاب هستند و با توجه به رابطه تقریبا الاکلنگی بین این دو معیار، تصمیم گیری و خرید یک دستگاه بنر با قابلیت مناسب، نیاز به دقت و مطالعه و تحقیق دارد. به عبارت دیگر، برای چاپ یک تصویر با کیفیت و وضوح بالا، سرعت حرکت حرکت هد و غلتک پایین می آید. همچنین در مواردی که نیاز به کیفیت چندانی برای چاپ نباشد، سرعت حرکت و چاپ مسلما بالاتر است یا به اصطلاح با پس بالاتری زده می شود.

 

در دستگاه چاپ بنر، به هر باریکه عرضی که یکبار هد روی آن حرکت و چاپ را انجام می دهد، یک پس می گویند. در چاپ تک پس، با یک بار عبور هد روی هر باریکه از بنر یا فلکسی یا …، آن باریکه از تصویر بطور کامل چاپ شده و سپس غلتک کمی چرخیده و باریکه بعدی زیر هد قرار می گیرد.

در حالت های دو یا چهار پس، هر باریکه به دو یا چهار نوار باریکتر تقسیم شده و هد دستگاه هر نوار را طی دو یا چهار بار تردد رنگ آمیزی می کند. پس قاعدتا هر قدر تعداد پس چاپ بیشتر باشد، سرعت چاپ تصویر پایین تر آمده اما کیفیت تصویر و تعداد نقاط و تفکیک رنگ های هر محدوده، بالاتر و واضح تر خواهد بود. به همین دلیل یکی از پرکاربردترین حالت های چاپ با دستگاه چاپ بنر، نوع دو پس است؛ چرا که تعادل مطلوبی بین سرعت و کیفیت تصویر خروجی بدست می دهند. همچنین هر قدر شاسی دستگاه محکم تر و بدنه سنگین تر باشد، حرکت هد با لرزش کمتری انجام شده و تصویر بسیار بهتری ارایه خواهد شد.

 

کاربردهای دستگاه بنر

یکی دیگر از نکات قابل توجه، میزان و نوع جوهر دستگاه بنر است. بدلیل حساسیت قطعات دستگاه بویژه هد در برخورد با انواع جوهر، معمولا طبق پروفایل خاص و همچنین دستورالعمل سازنده ی دستگاه، نوع و میزان جوهر و نحوه نگهداری و کنترل مقدار آن شرح داده شده که حتما لازم است توسط خریدار و اپراتور دستگاه مورد توجه قرار گیرد. مسلما نمی توان از هر نوع و مقدار جوهر برای هر مدل دستگاه استفاده کرد.

 

در نظر گرفتن آلودگی ناشی از بوی جوهر دستگاه بنر و همچنین رعایت اصول بهداشتی توسط کاربر و تهویه مناسب محل استقرار دستگاه چاپ بنر، از جمله دیگر موارد قابل توجه است. دستگاه چاپ بنر از فن و یا خشک کن برخوردار است که این قابلیت موجب خشک شدن سریعتر و بهتر تصویر خواهد شد.

مشابه تمامی دستگاه های صنعتی، رعایت نظافت و بازرسی دوره ای این دستگاه نیز از اهمیت ویژه برخوردار است. همچنین اپراتور یا کاربر باید ضمن تسلط به عملکرد و نوع و ساختار و همچنین دستورالعمل های رفتار با دستگاه، مشخصات و دستورالعمل های ویژه ی هر مدل (که ممکن است با سایر مدلها متفاوت باشد) را مطالعه کرده و مدنظر قرار دهد. اپراتور می بایست نسبت به دستگاه چاپ بنر تحت کنترل خود حساس و دلسوز بوده و به نحوه عملکرد و دستورالعمل نگهداری و تعمیرات آن اشراف کامل داشته باشد.

به علاوه این که موارد قابل توجه برای هر مدل دستگاه چاپ با مدل های دیگر متفاوت بوده و لذا توجیه و آموزش دقیق اپراتور الزامی است.

از سوی دیگر بهره مندی از پشتیبانی مناسب و خدمات پس از خرید دستگاه بنر نیز از جمله موارد مهم و قابل توجه هنگام خرید دستگاه چاپ بنر است. شاید کیفیت قطعات و برند سازنده دستگاه ملاک انتخاب باشد، اما توجه به این نکته ضروری است که هر دستگاه با بهترین کیفیت و کارآیی ممکن است روزی دچار اشکال شده و نیاز به تعمیر یا تعویض قطعه داشته باشد. لذا محاسبه هزینه خواب احتمالی دستگاه و زیانی که به فرآنید تولید خواهد زد پیش از انتخاب و تصمیم خرید، مشتری را ترغیب به خرید دستگاه از شرکت های معتبر با پشتیبانی و خدمات پس از فروش مناسب می کند. خدمات در دنیای دستگاه های صنعتی به ویژه برای دستگاه حساسی مثل دستگاه چاپ بنر حرف اول را می زند که نباید به این سادگی ها از کنار آن عبور کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *